גלגל הצבעים | ערבובי צבעים

מוכנים לצלול לתוך עולם הצבעים? גלו את העקרונות המרכזיים של גלגל הצבעים ולמדו כיצד לערבב צבעים וליצור שילובי צבעים מדהימים

#גלגל צבע #ערבוב צבעים #תורת צבעים #הרמונית צבעים #פלטת צבעים #שילובי צבעים

לפני כ- 300 שנים, אייזיק ניוטון ניתח את הרכב האור תוך התבססות על צבעי הקשת: אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול. כדי לפשט ולהקל על הבנת התיאוריה של הצבע, הוא סידר אותם במעגל (כפי שמופיע בתמונה).

כוחו של גלגל הצבעים

צבעי יסוד\צבעים ראשוניים:

למעשה ישנם 3 צבעי יסוד בלבד (אדום, צהוב וכחול).

צבע יסוד (ראשוני) הוא צבע שלא ניתן ליצור ע”י ערבוב של אף צבע אחר.

מתוך שלושת צבעי היסוד הנ”ל בצירוף שחור ולבן (שאינם מוגדרים כצבעים) אפשר להרכיב כל צבע בכל עצמה, גוון וטון.

צבעים משניים:

כאשר צבעים ראשוניים (אדום, צהוב, כחול) מעורבבים יחדיו – הם יוצרים את  קבוצת המשניים (כתום, ירוק וסגול). וכעת עומדים לרשותנו 6 צבעים שאפשר לערבבם שוב וליצור סדרה נוספת של גוונים.

צבעים שלישוניים:

ערבוב של 6 הצבעים (ראשוניים ומשניים) יוצר שילובי גוונים כמו סגול-אדמדם, ירוק-כחלחל, כתום-צהבהב ועוד ועוד.

הבנת מבנה גלגל הצבעים היא המפתח לבחירות צבע אופטימליות:

צבעי בסיס – כל הצבעים בעולמנו מורכבים  משלושת צבעי הבסיס אותם אין אפשרות ליצור מצבע אחר – אדום, צהוב, כחול.

 

סדרה שניה צבעים משניים – ערבוב בין שני צבעי בסיס יוצר את צבעי המשנה – סגול , כתום וירוק שמתווספים לצבעי הבסיס.

סדרה שלישית – השלישוניים – ערבוב צבע משנה וצבע בסיס יוצר 6 צבעים נוספים. אדום-כתום, אדום-סגול, צהוב-ירוק, צהוב-כתום, כחול-ירוק, כחול-סגול. ערבובים אלה יוצרים גוונים מובילים .

צבעים שלישוניים

חוק מספר 1:
משפחה תמיד מתקבלת בשמחה – Monochromaric כל הגוונים נראים נהדר בשילוב גוונים נוספים מאותה משפחה. אדומים עם אדומים אחרים, כחולים עם כחולים אחרים וירוקים עם ירוקים אחרים. זהו תרשים הגוונים רבי המכר והפופלריים ביותר – תרשים גוונים מונוכרומטי.

מניפת גוונים

 

אקווניר ONE WALL גוון 10 NGY

חוק מספר 2:
שכנים תמיד חברים- Analogous ניתן לשלב גוונים הנמצאים בסמיכות בגלגל הגוונים במקרה של אדום השכנים כתום וסגול מסתדרים נהדר עם גווני האדום. זהו תרשים גוונים אנלוגי.

אקווניר EXTRA גוונים IS 1235 IS 0633

חוק מספר 3:
ניגודיים נמשכים- Complementary לכל גוון יש מקביל לו בצד השני של גלגל הגוונים ושניהם יחד משלימים אחד את השני, ולכן אדום מסתדר נהדר עם ירוק. גוון חם ומולו גוון קר יחמיאו אחד לשני. צבעים מנוגדים, המופיעים על גלגל הגוונים אחד כנגד השני נקראים “גוונים משלימים”, והם מיצגים את הניגוד הכי גבוה כאשר הם מופיעים יחדיו למראה נועז ודרמטי. גוונים משלימים הם קומבינציה של מספר גוונים היוצרים יחדיו שילוב הרמוני אחד. הרמוניה מוגדרת כסידור נעים לעין של אלמנטים, באם זה ריהוט, מוזיקה או אפילו סידור שולחן.

גוונים חמים וקרים

חלוקה נוספת על גלגל הגוונים אפשר למצוא בחלוקה לפי טמפרטורה חם/קר. הגוונים הקרים שייכים למשפחת הכחולים, ירוקים, וסגולים בעוד שהגוונים החמים משתייכים למשפחת האדומים, כתומים, וצהובים.

אם נחצה את גלגל הגוונים באמצע בקו דמיוני, נקבל בצידו האחד את הגוונים ה“קרים” (כחולים וירוקים) ובצידו האחר נקבל את הגוונים ה”חמים” (אדומים וצהובים). האסוציאציה המתבקשת היא: אש לעומת מים. לקבוצת הגוונים החמים נשייך את האדום, הכתום, הצהוב. לקבוצת הגוונים הקרים נשייך את הכחול, ירוק והסגול. לכל אחד מקבוצות הגוונים הללו יש איכויות שונות והשראה שונה על הצופה בהם.

 אקווניר ADVANCE גוונים IS 1081 /  IS 0781

גוונים “חמים” נוטים להיות יותר דומיננטיים ו”מקרבים”. קירות הצבועים בגוונים חמים משרים אווירת חמימות ואינטימיות. כשהם מופיעים לצד גוונים קרים, הגוונים הקרים הופכים לפחות דומיננטים ומשמשים יותר כרקע. מכאן, שימוש נכון בגוונים מאפשר ליצור אשליה של פרספקטיבה – של חלל עמוק/רחב/גדול… כמובן רק בעזרת הגוונים.

הגוונים הקרים יוצרים תחושת ריחוק כאשר צופים בהם, לכן בשימוש נכון הם יוצרים תחושה של חלל מרווח ורגוע.
הטמפרטורה של הגוונים מושפעת ממיקומם בצמוד לגוונים אחרים, ליד כתום סגול אדמדם נראה קריר אולם ליד כחול הוא יראה חמים, רצפת פרקט תראה חמימה יותר כאשר הקירות בחדר יהיו קרים. אדום יראה “חם” יותר כאשר הוא נמצא בסביבת גוון “קר” כמו כחול מאשר בסביבת גוון “חם” כמו כתום.

Y

אקווניר ONE WALL גוון 0469 IS

לכל גוון אפשר להוסיף לבן או שחור
תוספת לבן להבהרת הגוון – נקרא TINT
תוספת שחור להכהות את הגוון – נקרא הצללה SHADE
כל גוון המעורבב עם הרבה לבן, הופך בהיר ומאבד מעוצמתו, נראה רך, עדין ונעים לעין. בהשפעת מינון גבוה של לבן, יתרככו אף הצירופים המנוגדים. לדוגמא:  ורוד (המורכב מאדום+ לבן), עם ירוק בהיר (המורכב מירוק + לבן).
אדום + לבן = ורוד
אדום + שחור = בורדו

כל גוון המעורבב עם שחור, יתכהה, ויאבד מעוצמתו המקורית.
לדוגמא: אדום + שחור ייראה פחות אדום, ולכן יבלוט פחות כשהוא על רקע ירוק + שחור.
שימו לב, במקרה של תוספת שחור לגוון – כהה יותר אין משמעותו בולט יותר!

לסיכום: כשמוסיפים לכל גוון לבן או שחור, יוצרים סקאלה שקשה למצוא בה ניגודים בוטים.

לסביבת הגוון יש השפעה מכרעת עליו, שימו לב איך אותו ריבוע אדום מתנהג שונה בסביבת רקעים שונה. במסגרת השחורה הריבוע האדום בולט יותר ונראה גדול יותר, לעומת המסגרת הלבנה, במסגרת הכתומה האדום נראה חיוור ובמסגרת הכחולה הריבוע האדום נראה בוהק יותר.

העין האנושית מסוגלת ליצור גוונים במקום שהם אינם ממש קיימים – תלוי בגוונים הממוקמים יחדיו. אם תנסו להסתכל זמן רב על עיגול אדום ותפנו את הראש לקיר לבן, תראו נקודה ירוקה – צבעו המשלים של האדום – ניגודו. לכן הצורך לצבוע בירוק את הקירות בחדרי ניתוח. העין מסוגלת לערבב צבעים יחדיו ולראות צבע חדש – שונה. כך למשלנקודות רצופות של צבעים בסיסיים כמו  צהוב וכחולממוקמים בצפיפות ייראו לעין כצבע ירוק.

נירלוט נעים!
כתבות נוספות