משמעות הצבעים

צבע הוא מה שנראה לעין, חוויה ויזואלית סובייקטיבית אנחנו מביטים בסביבה המקיפה אותנו ורואים אותה בצבע. הצבעים והגוונים השונים מקלים על הזיהוי והחלוקה של האלמנטים המקיפים אותנו. צבע מיידע ומרגש אותנו, הוא יעזור בהחלטה לאן נלך או נשב, הוא עוזר לנו לבטא את רגשותינו ואישיותנו. מבלי שתאמר מילה הצבעים בהם אתה בוחר יכולים להביע רבות על אישיותך וסגנונך. לצבע הקשרים תרבותיים, פרקטיים ומסחריים.

צבע כתום - משמעות הצבעים

בעוד צבע זהו דבר אישי ואינדיבידואלי הגורם לכל אחד זיכרונות משלו ורגשות שונים. שפת הצבע היא אוניברסאלית וניתן בעזרתה לשלוט ולשנות מצבי רוח, רגשות ותחושת שכמעט כל אחד מזדהה ומזהה אותן.
העובדה שאנחנו משתמשים בביטויים כמו “חלומות ורודים”, “ירוק מקנאה”, “אדום כדם”, “עבודה שחורה”, “איש אפור”, “לילות לבנים”, חיים שחורים”, “ירוק כטירון” ועוד מלמדת שאסוציאציות הקשורות ברגשות לקוחות בד”כ מעולם הצבע.

למרות שצבע הוא חלק אינטגראלי מהתרבות האנושית הוא מקבל פירוש שונה באזורים גיאוגרפיים שונים.
אולם יש מקרים שהצבע הופך לקוד בינלאומי הדוגמא הבולטת ביותר הם הרמזורים שבכל מקום על פני הגלובוס האדום מסמן עצירה וירוק לנסיעה. ודוגמא נוספת הם המדים של השוטרים, בכל המשטרות המדים הם כחולים כי כחול אינו מאיים ואינו כוחני כמו שחור.

צבע אדום

הצבע הנפוץ ביותר אחרי שחור ולבן הוא אדום שמאחוריו נמצאים החיים, הדם והריגוש הוא ככל הנראה הצבע העז והממריץ ביותר. ממשפחת הצבעים החמים, צבע שמייצג פעילות, עונג, חמימות ותשוקה. האדום מבטא את כוח הרצון, את האופי הדומיננטי אך בהגזמה מבטא אגרסיביות ותוקפנות ואולי בגלל זה נתפש האדום כצבע חיוני מלא עוצמה.אדום הוא גוון הצאקרה הראשונה, – צאקרת הבסיס – “השער האנרגטי” שלנו, ועל כן אצל הסינים הגוון האדום מייצג חיים ונחשב למביא מזל רב.

בכל התרבויות מבטא האדום משהו שונה, בני המאייה רואים את האדום כמבשר ניצחון והצלחה. אצל הנוצרים מסמל את ישו הצלוב, וגם סימן לאהבה אמונה וכוח. אצל הסינים אדום מייצג “חיים” היות וזהו צבעו של הדם הזורם בעורקנו.
שימוש רב באדום יתאים לעיצוב עסקים (לא מכל סוג) – בעיקר מסעדות אוכל מהיר.
בבית מומלץ לשימוש רק כצבע דגש. בחדרי שינה עדיף להימנע במידת האפשר מאדום “טהור” היות והוא ממריץ במקום שאמור להרגיע, במקום זאת אפשר להשתמש בארגמן, בורדו ובורוד.
התת-מודע שלנו מקבל את הצבע כתמרור אזהרה וכך גם בחלומות שאנו חולמים, הצבע האדום משמש כמזהיר או מצד שני רמז לחדווה והתלהבות. לבוש אדום משדר מוחצנות, אנרגיית חיים ואופטימיות, מתאים מאוד למקומות אינטימיים ורומנטיים.

האדום מסמל: חיים, יצריות, תשוקה, אהבה, דם, חום, אומץ, כוח, עצמה וגם: כעס, מהפכה, אזהרה.

צבע אדום - משמעות הצבעים

צבע כתום

שייך לקבוצת צבעי האדמה מסמל בריאות, מעודד שאפתנות, חיוניות, שמחת חיים, יצירתיות, דמיון ורגש. הצבע הכתום בבית משרה אווירה של אופטימיות. צבע שמעורר תאבון ומתאים מאוד למסעדות. צבע תקשורתי.

גוון הצאקרה השנייה, – צאקרת המין. הוא מייצג את האנרגיה היצרית שלנו המעודדת אותנו להיפתח מהבחינה החברתית והאינטימית. זהו גוון המעודד חיוניות ושמחת חיים, ביטוי עצמי והתלהבות, ומתאים לשימוש במקומות ציבוריים, המהווים רקע למפגש בין אנשים, דוגמת הסלון ופינת האוכל. מאחר והכתום מעורר אנרגיות מיניות ניתן לשלבו בחדר השינה כגוון מדגיש ולא כגוון דומיננטי. בעיצוב גרפי נחשב צבע “זול”.

צבע צהוב

צבע בוהק מייצג את אור השמש מסיבות ברורות . גוון הצאקרה השלישית – “מקלעת השמש”. הוא מייצג חוכמה וסובלנות לצד שמחה, שיפור מצב הרוח והעלאת המורל. הגוון הזהוב, הנגזר מתוך הצהוב, מסמל את החוכמה האלוהית.
ניתן להשתמש בצהוב במטבחים ובפינות האוכל. עדיף להימנע משימוש בחדרי שינה ובמיוחד מתאים למשרדים בהיותו צבע המתאים לקבלת החלטות ולעבודה אינטלקטואלית. מביא את האינטליגנציה, אמונה, חוכמה, בהירות וטוב לב.

נהדר כאשר משתמשים בו להבלטה, אך במשטחי צבע גדולים יש לנקוט במשנה זהירות שכן הוא יכול להאפיל בעוצמתו על אלמנטים אחרים.
צהוב בוצי מסמל בוגדנות, חוסר נאמנות, קשירת קשר, הפרת אמונים מעוררת חשדנות.
בצורתו כזהב מייצג קיסרויות ומלכותיות.

בתרבויות השונות:
אצל הבודהיסטים צהוב זעפרן מסמל את הויתור העצמי, מסמל גם את שפלות הרוח והעדר תשוקה.
האינדיאנים בני ההינדי רואים בצבע הצהוב כאור החיים, מבטא את האל מוות.

צהוב מסמל: שמש אור, שמחה, מהירות, קלילות, עשייה ועושר

צבע כחול

מתקשר בעיקר לצבע השמים ומים, מה שמעניק לו איכות של אחד מיסודות העולם. לכחול נקשרים שמות תואר רבים כחול שמיים, כחול צי, כחול מלכותי ועוד. כחול הוא צבע השלום,המבטא אמון, רוגע וביטחון, מתקשר עם סגולות רוחניות, מעודד שביעות רצון השראה, אמונה, נאמנות, יציבות, טקסיות וסבלנות, צדק ואמת, אינטלקט, צניעות ורוחב לב. משדר רעננות, יוצר תחושת אווריריות ומרחב, משרה תחושת שלווה ורוגע, חיוביות ואופטימיות. הכחול מייצג את צאקרת הגרון ועל כן מתקשר גם לתקשורת.

מומלץ להשתמש בכחול לחדרי שינה, חדרי טיפולים וחדרי עבודה ותקרות נמוכות.
בעיצוב פנים לפי הפאנג שואי: מתאים מאוד לחדרי שינה, לקליניקות וחדרי טיפולים. צבע כחול מצנן את הגוף ויש בו איכויות של חיטוי בריאותי.

בתרבויות השונות: בנצרות הצבע הכחול הוא בראש ובראשונה צבעה של הבתולה מריה מלכת השמיים דמות האם הגדולה מכאן מרמז הצבע הכחול על נאמנות, אמונה ונצחיות שמה של מריה – הגבירה הכחולה.
כחול מסמל: שמים, מים, שלווה, שלום, רוגע, יציבות, קור, אצילות, צבע מזל נגד עין הרע.

צבע כחול - משמעות הצבעים

צבע סגול

הצבע הסגול מעורר את האינטואיציה, אידיאליזם, מסירות משרה שלווה ויושר.
לסגול יש מוניטין שנוי במחלוקת: יש הרואים אותו כקסום ומסתורי ויש הרואים בו צבע מכביד ומדכא, ואף מרחיקים לכת וגורסים כי יש לו השפעה הרסנית על אנשים דיכאוניים, עד לגרימת התאבדות או איבוד הדעת. הסגול מייצג את הצאקרה השביעית – “צאקרת הכתר”, מצב של מודעות רוחנית מלאה, איזון וחוכמה.

הגוון הסגול והאינדיגו מומלצים למקומות המשמשים לפעילות רוחנית, מדיטציות, דתית והוליסטית, כגון פינת מדיטציה, חדרי טיפול וכד.
בתרבות הברזילאית הסגול הוא צבע של המוות.

סגול מסמל: מלוכה, מדיטציה, רוחניות.

צבע ירוק

צבע הכסף או צבע הקנאה? לא בהכרח – אלה אינם מושגים אוניברסאליים. צבע הדולר הירוק אינו שולט בכל תחום השטרות בעולם וירוק מקנאה אינו מושג שאפשר לתרגם בכל שפה. ההקשר האוניברסאלי לירוק הוא הטבע: עצים וצמחיה בטבע – הוא מסמל התחדשות, צמיחה, רעננות ולפיכך הוא מרגיע ומעודד. הירוק מבטא תקווה ושמחה אנרגית תנועה וצמיחה.

הירוק מייצג את צאקרת הלב ומתקשר לתחושה הרמונית ונינוחה.
לבוש בצבע ירוק משרד אכפתיות במיוחד עם העלייה במודעות לאיכות הסביבה, לכן ה”ירוקים” נקראים כך מתוך התחשבות בצמחיה והרצון שהכול יפרח וילבלב. ירוק ובעיקר ירוק בהיר משרה רוגע, הרמוניה, שלווה והבנה. הירוק הכהה נחשב הרפתקני ונועז לעומת זאת.
מתאים לשימוש בחדרי שינה ואמבטיות.

ירוק מסמל: טבע, צמיחה, חיים חדשים, פריחה, בריאות, רוגע, תקווה ואקולוגיה וגם: צבא, רעל וקינאה

צבע שחור

צבע שחור מסמל עוצמה. הוא צבע של מחאה מייצג צמצום וספיגה היות והוא סופח הכול לתוכו. הוא מביא עימו עוצמה וידע, מסתורין אך בדומה ללבן אין להפריז בשימוש בו מכיוון שעודף יצור הרגשת דכדוך.
הצבע השחור מסמל את הכאוס הקדמוני, עוצמה ומסתורין אך גם צמצום וספיגה, שכן שחור קולט אליו את כל קרני האור. השחור בדרך כלל מופיע בעיצוב פנים במינון קטן. שילוב הצבע השחור עם צבעים אחרים מחדד את הצבעוניות שלהם, מוסיף להם נופך דרמטי ותוחם אותם בתוך מסגרת מוגדרת.

בתרבויות רבות מסמל גם את המוות ואת העולם התחתון, משהו נסתר וחשאי. בתרבות הסינית מסמל מים ואת כיוון הצפון. צבע שבולע את כל הצבעים ולא נותן נוכחות של אף אחד מהם.

כאשר מופיע השחור בציורי ילדים מתחיל חששם של המבוגרים “נורא ואיום מה קרה לילד מי פגע בו” מחשבה זו אינה נכונה. הבחירה של ציור בצבע שחור מביעה את הצורך שבא מהתת-מודע ונותן אפשרות של התבוננות פנימית. רצוי מאוד לבחון ציורים כאלה במבט בלתי ביקורתי ולנסות לפענח את המסתתר מאחורי הציור.

השחור מסמל: עוצמה, רשמיות, אלגנטיות ומסתורין וגם: פחד, מוות וריקנות

צבע לבן

הצבע הלבן מסמל בתרבות המערבית טוהר, תום, שלווה ראשוניות והצלחה. משרה אנרגיות של ניקיון רעננות, התחדשות, בתולין, התחלות חדשות וחגיגיות. בהיותו אי-צבע מומלץ לא להגזים בו ולשלבו עם צבעים נוספים. ילדים קטנים נוטים לעודף מרץ מטבעם ובהיות הלבן צבע (יאנג) עודף ממנו עלול לגרום לחוסר מנוחה, עודף משמעת ובעיות נשימה, לכן לא מומלץ לצבוע חדרי ילדים בלבן. הלבן מביא עמו אנרגיות של ניקיון, רעננות והתחדשות. מומלץ תמיד לשלבו עם גוונים נוספים ולא להשתמש בו בהגזמה.
הלבן מתאים לאזורי מערב, צפון מערב וצפון.

ביהדות הצבע הלבן הוא צבע של יום קדוש כמו יום כיפור. באסלם לובשים לבן כשעולים למכה. על-פי הסינים זהו אי-צבע ולכן לובשים אותו בתקופת אבל. הלבן משרה אווירה של רוגע פשטות ושלמות מוחלטת. אדם לובש לבן נותן הרגשה של סמכות רוחנית, צניעות וניקיון הנפש. בחלומות מופיע הלבן כהגנה, החולם יכול להיות בטוח שיש עליו שמירה עליונה.

הלבן מסמל: טוהר, בתוליות, תמימות, שקט, רומנטיות, רוחניות, קדושה, טהרה ומרחב וגם: עודף לבן – ניכור, מוות בעולם המזרח

צבע לבן - משמעות הצבעים

צבע אפור

הצבע אפור מייצג איפוק, אינו אהוד בתורת הפאנג שואי משום שהוא מאט וממתן ועלול לגרום פחד ודיכאון. עם זאת ניתן לשימוש במקומות הדורשים “ריכוך” אנרגיות או במקומות בהם חשובים המיתון והאיפוק.
הוא מתאים בעיקר לעסקים ולסיטואציות פורמאליות.

האפור מסמל: איפוק, שמרנות, עצבות, ניטרליות.

צבע אפור - משמעות הצבעים
נירלוט נעים!
כתבות נוספות